Tiltani, tűrni, vagy támogatni, avagy hogyan viszonyuljunk az iskolai mobilozáshoz?
Sok házirendben korlátozzák, illetve tiltják már a mobiltelefonok használatát az iskolákban. Nem alaptalanul, hiszen ezek az eszközök visszaéléseket tesznek lehetővé, zavarhatják az óra menetét, elvonhatják a tanulók figyelmét, és akadályozhatják őket a tanórai munkában és az odafigyelésben. Az okostelefonok használatában ugyanakkor olyan lehetőségek rejlenek, amelyek az oktatás számára is felhasználhatók, számtalan funkciójukat kamatoztathatjuk akár a tanórán, akár az otthoni tanulás segítésére is. Ezeknek az eszközöknek a nagy előnye, hogy szinte minden fiatal rendelkezik velük, használatuk számukra teljesen természetes. Alkalmazásuk az iskolában még költségkímélő is lehet, hiszen kiválthatunk velük egyéb drága taneszközöket. (fényképezőgép, video, szótárak, stb)
Ezen az oldalon bemutatunk néhány olyan applikációt, amelyek segítségével egészen biztosan felkelthetjük a tanulói érdeklődést és fokozhatjuk az osztály aktivitását.
Nyelvtanárként az a kérdés foglalkoztatott, hogy hogyan tehetnénk szórakoztatóvá a szótanulást. Így találtam a Quizlet-re. Segítségével digitális tanítókártya-csomagokat készíthetünk. Nagy előnye, hogy használata annyira tanár-barát, hogy semmilyen előképzettség nem kell hozzá, könnyen létrehozhatjuk saját szókártyáinkat, amelyekhez akár képeket, sőt hangot is csatolhatunk. A Quizlet-en belül lehetőség van az összeállított pakliból tesztet készíteni, ahol többfajta kérdéstípussal találkozhatunk: például igaz,-hamis, párosító, rövid választ igénylő kérdés.
Ilyen módon a Quizlet nagyon megkönnyíti a lexikális ismeretek megszerzését, például a szótanulást, de más tantárgyak tanításában, tanulásában is hasznát vehetjük (évszámok-események, verssorok-költők, festmények-festők stb.)
Nagy előnye továbbá, hogy az applikáció offline is remekül, működik, tehát bárhol, bármikor használható, de tanulhatunk vele akár számítógépen is. A Quizlet- rendkívül jól motivál, mivel a feladatok megoldásáért pontokat kaphatunk. Így gyakorlatilag a diákok versenyben vannak egymással (sőt akár a tanárral is), a verseny állásáról e-mailben is tájékoztatást kapnak. Személyes tapasztalatom alapján a leginkább motiváló számukra a tanár legyőzése.
A Quizlet-ről bővebben itt olvashattok:
http://tanarblog.hu/internet-a-tanoran/1977-mindent-a-quizlet-rl
Elérhetőség: https://quizlet.com/
A digitális táblák alkalmazásával kapcsolatban ellenérvként leggyakrabban az fogalmazódik meg, hogy használatuk frontális munkát feltételez. Ennek azonban nem feltétlenül kell így lennie. A szavazórendszerek éppen arra szolgának, hogy lehetőség szerint minden tanulót bevonjunk a munkába, hiszen ezeket a nyomógombos válaszadókat mindenkinek a kezébe adhatjuk. Nem minden táblához állnak rendelkezésre azonban ezek a szavazórendszerek, ilyen estekben jön jól a gyerekek mobilja, amely tökéletesen tudja helyettesíteni ezeket. Több alkalmazás is létezik erre a célra, közülük a Kahoot-ot szeretném bemutatni, mivel használata egyszerű, és rendkívül motiváló tanárnak, diáknak egyaránt. Pedagógusként regisztrálnunk kell a https://getkahoot.com/ oldalon (a regisztráció ingyenes), ahol a feladatainkat szerkeszthetjük, vagy akár kereshetünk kész teszteket is a feladatbankból. A gyerekek pedig a https://kahoot.it/ oldalon tudnak belépni. Nekik még regisztrálniuk sem kell. Minden játékhoz tartozik egy PIN-kód, amely a tanár készülékén, illetve az interaktív táblán a játék indításakor megjelenik. A diákoknak ezt a kódot kell a készülékükbe beírni, valamint egy játékosnevet választani és már indulhat is a játék. A Kahoot-on belül többféle feladatot is szerkeszthetünk, és mindig beállíthatjuk a megoldásra szánt időt. Minden játék végén megjelenik a győztes neve és pontszáma. Ilyen módon a Kahoot a versenyszellemre épít, talán ennek is köszönhető, hogy a tanulók körében rendkívüli népszerűségnek örvend.
A Kahoot-ról bővebben itt olvashattok:
http://tanarblog.hu/cikk/szavazorendszer-helyett-verseny-az-osztalyban
Pintérné Zsigmond Katalin