A QR-kód alkalmazása az oktatásban (és nem csak ott)
A nagyobb általános iskolások és a gimnazisták szinte mindegyikének van okostelefonja. Ötödikeseink valószínűleg hamarosan pályázat keretében valamennyien tabletet kapnak. Ezeket az eszközöket sokféle formában felhasználhatjuk (az utóbbiakat kötelezően) oktatási célokra. Az alábbiakban egy olyan egyszerűen alkalmazható információ hordozóról lesz szó, amelyet jól felhasználhatunk, amikor az említett eszközöket akarjuk tanórán alkalmazni; amelyet már mindenki látott, hiszen legalább 10 éve velünk van, sokan rendszeresen használnak is, de – magamból is kiindulva – még többen vannak azok, akik még soha semmire sem használták.
A QR-kód a vonalkódok kétdimenziós megfelelője. Azon túlmenően, hogy a kód sok jó tulajdonsággal rendelkezik, az teszi lehetővé a mindenki által való felhasználását, hogy telefonunknak, tabletünknek van beépített fényképezőgépe, mobil eszközeinkre többféle ingyenes QR-kód olvasó programot is telepíthetünk, végül a QR-kódot mi magunk is könnyen előállíthatjuk.
Azok, akiknek telefonján van QR-kód olvasó, és szokták is használni, ugorják át az alábbiakat, és kattintsanak ide!
Ha megakarunk ismerkedni a QR-kód felhasználási lehetőségeivel, legjobb, ha kísérletezünk. Ehhez először ki kell választanunk egy megfelelő QR-kód olvasó szoftvert, és feltelepíteni a telefonunkra, vagy a tabletünkre. Akik még sohasem telepítettek semmit sem gépeikre, itt most ne hagyják abba az olvasást! Nagyon egyszerű folyamatról van szó, és aki idegenkedik ettől, annak az intézmény rendszergazdái, gyakorlott fiatal kollégák biztosan szívesen segítenek. A cikk végén megtalálható a telepítési folyamat leírása azok számára, akik még nem csináltak ilyent, de ki akarják próbálni.
Az én telefonomra (Android operációs rendszer) a QR CODE READER nevű alkalmazás van telepítve. Az ikonja így néz ki:
Androidos telefonunkra, tabletünkre több tucat különböző alkalmazás közül választhatunk a Play áruházból, és ez nyilván így van a többi operációs rendszer esetében is.
Mire használhatjuk a feltelepített alkalmazást?
Próba- és példaképpen kísérletezzünk az alábbi QR-kódokkal! Először csak a szkennelést gyakoroljuk, és közben majd az is kiderül, hogy mit kezdhetünk a beszkenelt kódokkal! Aztán majd megnézzük, hogy az oktatásban mire használhatóak.
Indítsuk el az eszközünkre telepített QR-kód olvasót! Ezután más dolgunk nincs, mint ráirányítani az alábbi QR-kódra úgy, mintha le akarnánk fényképezni. Arra kell csak ügyelni, hogy a kód beleférjen a telefon képernyőjén látható keretbe. A telefonunk ezután automatikusan ráfókuszál a kódra, és minden beavatkozás nélkül beszkenneli (van olyan QR-kód olvasó is, amelyiknél exponálni kell).
A kód ezt tartalmazza: Gratulálok! Sikeresen beszkennelted az 1. QR-kódot.
Ha sikerült a szkennelés, ez megjelenik a telefon vagy tablet kijelzőjén.
Az olvasó program ezután két lehetőséget kínál fel a beolvasott szöveggel kapcsolatban: keresés a weben, és megosztás. Még egy dolog megtörtént: a szöveg bekerült az eszköz vágólapjára, amiről bárhová (e-mailbe, Word szövegbe, stb. beilleszthetjük).
Most szkenneljük be a következő kódot is! ezen keresztül egy csokor virágot küldök az olvasó képernyőjére.
Ha sikerült a szkennelés, egy web-cím fog megjelenni a telefonunkon. Ehhez is két lehetőséget kínál fel a profram: böngésző megnyitása, és megosztás. Az előbbit választva lehet, hogy megkérdezi, hogy melyik böngészővel szeretnéd megnézni a virágot, de ha csak egy böngésződ van, akkor ez természetesen elmarad. A megosztást választva a megjelenő listából ismerőseid közül, illetve a megosztáshoz felhasználni kívánt alkalmazások listájából választhatsz.
Egy névjegyen található az alábbi QR-kód. Szkenneljük be, és nézzük meg, hogy milyen információt hordoz!
Sikeres szkennelés eredményeként ez jelenik meg:
Gipsz Jakab
Apáczai körtér 1
Pécs
7632
+36301234123
gipsz.jakab@educentrum.hu
A kód olvasó alkalmazás ezeket a lehetőségeket kínálja fel:
a) névjegy hozzáadása: a telefonunkba nem kell begépelnünk az új ismerősünk adatait, a beszkennel információ egy koppintással elhelyezhető a névjegytárban!
b) térkép mutatása: mivel cím is van megadva, pl. a Google térképen megnézhetjük a megadott cím elhelyezkedését.
c) telefonszám tárcsázása: felhívja a névjegykártyán szereplő telefonszámot.
d) e-mail küldése: betölti a levelező alkalmazást, új levelet hoz létre, és beírja a címzetthez a kártyán szereplő e-mail címet.
e) megosztás.
Miután gyakoroltuk a kód beolvasását, és megnéztük néhány alkalmazási lehetőségét, nézzünk néhány iskolai alkalmazást!
1. példa
Szeretnénk, ha a gyerekek mobileszközükön megjelenítenék azt a cikket, amelynek az URL-je (vagyis az Internetes címe): https://www.pecsiujsag.hu/pecs/hir/helyi-hireink/bringatarolo-bemutatok-igy-mukodik-a-gyakorlatban-az-okovaros-program-az-apaczaiban
Azt hiszem a begépelése ennek elég reménytelen a gyerekek részéről. Megkerestethetjük velük Google-al, megadhatjuk, hogy hol találják meg az interneten a megfelelő linket, de a leggyorsabb az, ha QR-kódot készítünk a megadott URL-ből, ezt kivetítjük, a gyerekek a tabletjükön vagy telefonjukon lévő QR-kód olvasóval ezt beszkennelik (1-2 másodperc), egyet koppintanak az eszközön, és már meg is jelenik rajta a kívánt tartalom. Én elkészítettem a kódot (hogy hogyan készül az ilyen, a következő cikkben lesz olvasható):
Próbáljuk ki beszkennelni ezt a kódot a telefonunkkal, majd ha megjelent szövegesen a telefon képernyőjén, akkor koppintsunk a „Böngésző megnyitása” ikonra. (Az én telefonomra telepített QR-kód olvasóban így hívják, másik alkalmazásban talán kicsit másképp, de mindenki rájön arra, hogy mi a megfelelője.) A koppintás után esetleg a telefon megkérdezi, hogy melyik böngészővel akarjuk megjeleníteni a cikket. Bármelyiket választjuk, a cikk betöltődik.
Természetesen ugyanígy adhatjuk meg bármilyen Internetes tartalom url-jét: egy ábráét, egy fényképét, egy filmét, egy zenéét. Az alábbi példa egy youtube-on lévő videót ad meg (próbáljuk ki!):
2. példa
Szülői értekezleten kivetíthetjük a saját, és az iskolai elérhetőségeket, amit aztán a szülők beírhatnak a telefonjukba. Biztos lesz közöttük olyan, aki örül, ha ezeket nem kell begépelnie, hanem a telefonjára telepített kód olvasóval egyszerűen beszkennelheti mindet, és elhelyezheti a névjegyek között. Természetesen az iskolai weblapon is megadhatjuk ugyanígy az elérhetőségeket.
3. példa
Hosszabb-rövidebb szövegeket is könnyen a gyerekek eszközére juttathatunk, ha előtte elkészítettük a szöveg QR-kódját. Ha a gyerekek csak lefényképezik a szöveget, akkor persze rá kerül az eszközükre, de csak megnézni tudják, átalakítani nem. Amint látjuk, a QR-kód olvasó a szöveget vágólapra teszi, innen pedig a gyerekek könnyen szövegszerkesztőbe illeszthetik, ezután már át is alakíthatják.
4. példa
Informatika órán szoktuk feladatul adni azt, hogy a tanulók tervezzenek névjegykártyát. ezt kiegészíthetjük QR-kóddal is. Nem csak a fentiekhez hasonló, fekete-fehér QR-kód létezik, hanem színes is, lehet hozzá háttérképet adni, a közepére logót elhelyezni, stb.
A telepítés részletei (azoknak, akik nem szoktak a telefonjukra alkalmazásokat telepíteni, de szeretnék megpróbálni):
A továbbiakban Android operációs rendszert alapul véve írom le a telepítést.
- Keressük meg telefonunkon a Play Áruház című alkalmazást és indítsuk el!
- Írjuk be a keresőbe ezt: QR-kód olvasó. Ezután bármelyik alkalmazást kiválaszthatjuk a megjelenő listából. A későbbiekben esetleg többet is kipróbálhatunk
- A megjelenő új képernyőn koppintsunk a Telepítés feliratra!
- Elindul a telepítés, (először letöltődik az alkalmazás, aztán automatikusan telepítődik), majd pár 10 másodperc elteltével befejeződik, és az új ablakban koppintsunk a megnyitás gombra!
- A program első elindulásakor engedélyt kér a fénykép és videokészítésre. Ezt engedélyeznünk kell, ezután már használhatjuk is az alkalmazást.
Pintér László |