Pedagógiai munkánkba évek óta beépítjük az eDia-rendszer különböző elemeit.
A diákjainkat sokféle tulajdonságuk teszi egyedivé, egyéniséggé. Azonban ez a sokféleség nagy kihívás elé állít bennünket. Tudjuk, hogy a munkánk akkor a leghatékonyabb és a diákok számára a leginkább élvezhető, ha minden egyes tanuló a saját fejlettségi szintjének megfelelő fejlesztő hatásokban részesül. Ehhez ismernünk kell tanítványaink fejlettségi szintjét: Az eDIA tesztek ezt gyorsan lehetővé teszik, hiszen 24 órán belül részletes eredményt kapunk. Évente 3 alakalommal ősszel, félévkor és év végén állnak rendelkezésre matematika, olvasás-szövegértés, természettudomány területeken.
Részterületek:
- Diszciplináris
- Alkalmazási
- Gondolkodási
Ezek után könnyen elérhető és alkalmazható, a tanulók egyéni igényeit figyelembe vevő, az iskolai gyakorlatba egyszerűen integrálható fejlesztő programok állnak rendelkezésünkre. A pedagógus irányítása, felügyelete, támogatása mellett a gyermek önállóan dolgozik a számítógéppel. Ezeket a fejlesztéseket úgy tudtuk beépíteni az órarendbe, hogy a Pici PC osztályainknál a digitális kultúra órával párhuzamosan a tanító a fejlesztő, felzárkóztató anyagot csinálja a fél osztállyal. A következő alkalommal a digitális kultúra tanár velük van és az osztály másik fele csinálja a fejlesztő, felzárkóztató anyagot. A nagyobbaknál (negyedikesek) már az ELEA tananyagot is alkalmazzuk.
A rendszer használatával egyedülálló gyakorlási lehetőséget kaptunk a digitális mérésekre való felkészülésre.
Az óvoda-iskola átmenet hatékony segítése és a későbbi iskolai sikeresség érdekében az Iskolakezdő mérőcsomaggal négy területen vizsgáljuk az elsősöket: tablet- és egérhasználat képességét, az olvasás előkészségei közül a fonológiai tudatosságot, a matematika tanulásának előfeltételei közül a korai numerikus készségeket, valamint a hatékony tanulás szempontjából egyik legfontosabb gondolkodási képességet, az induktív gondolkodást.
z idei tanévtől iskolánk az első évfolyamos tanulóinkkal részt vesz a SZTE nemzetközi szinten is kiemelkedő longitudinális programjában. A program nemcsak az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudományos tudás fejlődéséről, hanem különböző kognitív képességek (pl. arányossági, induktív gondolkodás, problémamegoldás) fejlettségi szintjéről is visszajelzést ad, miközben követi a tanulók iskolához, tantárgyakhoz való viszonyának változását, képet ad tanulási stratégiáik, énképük, motivációjuk változásáról.
Az a kolléga, akinek tetszik a rendszer, de még a fent vázoltaknál is többet akar, dolgozhat a tanári tesztek modullal: közel 20.000 matematika, olvasás-szövegértés és természettudományos feladatból válogathat, mérő és fejlesztő teszteket is összeállíthat, azonnali részletes , feladat szintű eredménnyel.
Nem utolsó sorban említendő, hogy a rendszer teljesen ingyenes és az egyetem munkatársai rögtön segítenek, ha bármilyen probléma adódik.
Miért szeretjük?
- Motiváljuk az elsősöket, hiszen kedvelnek mindent, ami a számítógéppel kapcsolatos, amit számítógéppel lehet végezni ilyenkor meggyőződésük hogy játszanak, s szinte bármire rá tudjuk venni őket.
- Elsajátítják a kerettanterv által előírt ismereteket a bevezető számítógépes egérhasználat teszttel
- Visszajelzést ad a szülőknek a gyermekről, hiszen diák szintű, személyre szabott, részletes szöveges és számszerű eredmény készül
Segítjük a fejlesztő pedagógus munkáját, hiszen megerősíti vagy megkérdőjelezi a DIFER eredményeket, illetve felhívja a figyelmet arra, amit esetleg nem vett észre.
- Kollégáink értékelő munkáját is támogatjuk, mivel a tanuló eredményét az osztálytársak, a sz osztály, a régió, a településtípus eredményeivel együtt jeleníti meg.
- A teszt résztesztjei (Olvasás előkészségei, Korai számolási készségek, Induktív gondolkodás, Feladattartás, Vizuális memória nagy segítséget nyújtanak az elsős kisgyereknél , akiket nagyon nehéz bármivel is mérni az olvasás és írástudatlanság miatt.
- A tanuló egyéni ütemben tud haladni
- A pedagógustól teljesen független az egész folyamat (maximálisan objektív). A gyerek felteszi a fejhallgatót, a fülébe hallja az utasításokat, feladatokat, nem zavarja senki és semmi
- Mivel a gyerek a végén azonnal százalékos visszajelzést kap, fejleszti az önértékelési képességét is. (lufit is kap jutalmul, aminek örül.
- Mivel a feladattartás teszt a gyermekek szabálykövetését , az utasítások követésének képességét, valamint a feladatvégzés iránti elkötelezettségét, kitartását méri, fontos számunkra a gyermek megismerése szempontjából.
- Alkalmat teremt a digitális kompetenciamérésre való felkészülésre, a PISA ICILS mérésre való gyakorlásra, felkészülésre
- A nagyobbakkal (6-8. osztály) grafikusan is ábrázoljuk az eredményeket és részletesen megbeszéljük az általuk ismerethen pókháló formát.
A tesztek kipróbálására is van lehetőség: https://edia.hu/demo/1/
Példafeladatok:
Az idei tanévtől új lehetőségek nyíltak előttünk:
Hogyan tanuljak? – olvasás-szövegértési stratégiák fejlesztése program
A program a „Bevezető kaland” bemeneti tesztjével kezdődik. Ezt követően a 8 feladatsorból álló fejlesztő programot oldják meg a tanulók, majd a folyamat legvégén az utómérésre kerül sor („Végső kaland”).
Gondolkodási képességek mérése 2024
Az IKT teszt az internetes információkeresés hatékonyságát/ digitális olvasás fejlettségi szintjét vizsgálja. A teszt a hétköznapi életből ismert weboldal fajták (pl. élményfürdő honlap, web-áruház stb.) használatával tényleges online tevékenység során méri fel a tanulók online információkeresési magabiztosságát, az információhoz való hozzáférés magabiztosságát, amely az IKT-műveltség legalapvetőbb eleme.
A tanulási stratégiák kérdőív az OECD által fejlesztett, négy különböző tanulási stratégia (memorizálás, kidolgozó, kontroll és problémamegoldó stratégiák) alkalmazására fókuszáló kérdéseket tartalmaz.
A rövid háttérkérdőív a diákok életkorára, iskolai sikerességére, a tantárgyi attitűdökre, az internetezés mennyiségére és a szülők iskolai végzettségre kérdez rá.
Az IKT kérdőív a diákok technológiahasználati szokásait (számítógép/tablet/mobiltelefon), azok gyakoriságát térképezi fel.