Pécs épített örökségeit kellett tanulmányozni ahhoz a pécsi ANK 1.sz. Általános Iskola fölső tagozatos diákjainak, hogy eredménnyel vehessenek részt a játékos, ismeretterjesztő történelmi vetélkedőn.
November 30-án osztályonként 4 fős csapatok mutatták meg hogyan készültek föl városuk történelméből.
A játékos ismeretterjesztő történelmi vetélkedőnek régi hagyományai vannak az iskolában, mondja Jancsula Dezső, a történelem tantárgy szakmai vezetője. Több mint 20 éve még kortörténeti vetélkedőként indult, az utóbbi években azonban már a helytörténet került előtérbe. Ennek egyik oka, hogy hat éven keresztül a város és a Pécs TV közös szervezésében játékos vetélkedőre hívták a gyerekeket „Évezredek Öröksége” címmel. Az 1.sz. Általános Iskola diákjai minden évben jelen voltak ezen, így amikor véget ért, hiányzott a felkészülés, az ismeretszerzés e formája, a játék és persze a siker. Így természetes volt, hogy folytatni kell ezt a hagyományt. Tavaly a helytörténetnek egy speciális területével az iparosodással foglalkoztak, így kimondottan az elfeledett pécsi iparosok történetei után kutakodtak, ezt a témát járták körül szintén játékos formában Raŷmann János nyugdíjas bányamérnök e témában született könyve segítségével.
Jancsula Dezső szerint a legfontosabb cél, a történelmi ismeretek elsajátításán és a lakókörnyezet múltjának megismerésén túl az, hogy jól alkalmazható tudásra tegyenek szert a gyerekek. Hiszen egy ilyen vetélkedő végére nem csak azt tudják mi a története a pécsi pincerendszernek, vagy hogy ki volt Jakovali Hasszán és hol áll a dzsámija, hanem akár idegenvezetést is tarthatnak rokonaiknak, barátaiknak Pécsett.
Idén tehát folytatódott a hagyomány, csak most Pécs épített örökségeit kellett megismerniük a diákoknak, majd a 4 fős csapatoknak számot adni tudásukról, játékos formában. Egy kis ízelítő a feladatokból. Először is nevezni kellett, mégpedig nem akárhogyan. A témára utaló nevezési lappal, plakáttal, vagy kisfilmmel. Ma, amikor már a telefonjukkal mindent filmre vesznek a tanulók, megmutathatták, hogyan készítenek filmet városuk egy történelmi nevezetességéről. De feladatul kapták egy városrész, vagy egy nevezetes épület bemutatását úgy, mintha idegenvezetők lennének, megnézték az „Egy nap Pécsett” című Hamerli film egy részét is, amelyen fel kellett ismerniük legalább öt olyan épületet, amely még ma is látható, és egyet minimum, ami már nincs meg. A gyerekeknek egy a témával kapcsolatos keresztrejtvényt is meg kellett fejteniük, de fel kellett fedezniük egy épületek fotóiból összeállított montázs-kép hibáit is. Rengeteg feladat várta még a fölső tagozatos csapatokat – kakukktojás, térképes feladat, stílusok, régi és mai fotók képeinek összepárosítása, állítások igaz-hamis voltának eldöntése.
A versenyre könyvekből, az internet segítségével, sok-sok sétával, épületek külső és belső megtekintésével készültek a fiatalok, természetesen szaktanáraik segítségével.
A versenyt szeretik és várják a diákok évről-évre. A játszva tanulás, amely önállóságra és aktivitásra is ösztönöz, nagy munka, de nagy siker is. A lelkesedés pedig reméljük jövőre is megteremti annak lehetőségét, hogy a tanulók így műveljék magukat.