Pécsi Apáczai Csere János Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészeti Iskola

  • Gimnazistáink csapata a PénzSztár verseny országos döntőjén vett részt!

„On The Move In Europe” nemzetközi projekttalálkozó Olaszországban

E-Napló

Keresés

November utolsó hetében lezajlott az „On The Move In Europe” projekt utolsó nemzetközi diák- és tanári mobilitás programja.

Előkészületek

A felkészülést erre a találkozóra is már hónapokkal a találkozó előtt elkezdtük. A projekt témájában tartott workshopokra hívtuk az érdeklődő diákokat, és közülük lettek kiválasztva azok a tanulók, akik szívesen vállalták a projekttel járó többlet feladatokat.  A felkészülési fázisban a diákoknak többféle projektfeladatot kellett kidolgozniuk:

  • A diákok egy rövid videót forgattak az emberi jogokról, a demokratikus értékekről.
  • Forgattak egy iskolabemutató kisfilmet.
  • Az olaszországi találkozó a projekt témáját a különféle művészeti ágak segítségével dolgozta fel. A hét során fontos szerepet kapott a zene, a tánc, a mozgásművészet. Ezért az előkészületek során kutattuk a hazánkban élő nemzetiségek zenéjét, táncait.
  • Készültünk egy vidám, könnyed hangvételű országbemutatóval is: a tanulók a legnépszerűbb magyar népszokásokat adták elő. Előadásuk nagy sikert aratott a nemzetközi közönség körében.
  • Az olaszországi nemzetközi hét fő produktuma egy közös előadás létrehozása volt: ehhez az előkészületek során ki kellett választanunk és meg kellett tanulni egy hazai altatódalt. Radnóti Miklós Éjszaka című megzenésített versét választottuk.

A projekthét tevékenységeiről röviden

Hétfőn a camposampieroi Newton Gimnáziumban a település polgármestere ünnepélyesen megnyitotta a nemzetközi projekthetet. A partnerországból érkező diákok és tanárok bemutatkoztak egymásnak és az olasz vendéglátóknak rövid prezentációk és kisfilmek segítségével.

A délután folyamán a padovai önkormányzat ifjúsággal foglalkozó osztálya szervezett a résztvevőknek egy izgalmas workshopot a migráció témakörében.

Kedden elkezdtük a közös előadás megszervezését. A rendezésre az olasz pedagógusok egy profi, fiatalokkal foglalkozó színész-rendezőnőt kértek fel. A diákok érdeklődési körüknek megfelelően választhattak, hogy melyik csapatban szeretnének dolgozni: színpadi szereplők, zene-zaj csoport, videó-dokumentáció csoport. Számunkra, pedagógusok számára is rendkívül érdekes volt megtapasztalni, hogyan dolgozik egy színész, hogyan áll össze egy előadás. Rengeteg apró feladattal hangolta rá a gyerekeket a témára, kovácsolta őket egységes csapattá. A tanárok is sokat tanultak ezekből a foglalkozásokból.

Szerdán közösségi vitanapot tartottunk a résztvevőknek. Ezt a tevékenységet mi, magyar pedagógusok állítottuk össze és bonyolítottuk le. Bevezettük a diákokat az érvelés, ellenérvelés módszereibe, az egymásra figyelés és a nyitottság fontosságára.

Csütörtökön Velencébe látogattunk: megtekintettük a gettót, ahol a világon elsőként különítették el a zsidókat külön városrészbe. Megtudtuk, hogy a „gettó” elnevezés is olasz szóból származik, a zsidók számára kijelölt városnegyedet nevezték így.

A pénteki nap a közös előadás jegyében telt: a diákok kora reggeltől gyakoroltak, próbáltak az esti előadásra. Az előadás címe „Journeys” (Utazások) volt és olyan gyerekek sorsát mutatta be szimbolikus eszközökkel, akik viszályok, háborúk miatt elszakadtak családjuktól. Nemcsak a családtól elszakadás traumáját, az utazás viszontagságait, de a kulturális különbségeket is sikerült megmutatni az előadásban.

 

A projektünk eredményeit, eseményeit a közös projekt honlapon is meg lehet tekinteni: LINK